Gezond en fit de herfst door

Het overgangsseizoen waarin we van lange warme dagen met veel licht naar korte, koude, donkere dagen gaan. Tijdens de herfstmaanden worden we er langzaam op voorbereid. Voor de een wat makkelijker dan de ander. Met onderstaande tips kom je de komende weken probleemloos door en ga je goed voorbereid de winter in:

  • Verhoog je weerstand met veel zuur citrus fruit zoals grapefruit, zwarte bessen en cranberry’s en groenten met veel vitamine C zoals spruitjes, broccoli en boerenkool. Het gure weer vraagt om meer vocht en bescherming. Vitamine C helpt hierbij.
  • Nu is hét moment om je immuunsysteem een boost te geven zodat je fit de winter in gaat. Dit begint met gezonde darmen waar de opname van voedingsstoffen plaatsvindt. Gebruik iedere dag probiotica en kies daarnaast voor natuurlijke probiotica zoals biogarde yoghurt en gefermenteerde groenten zoals zuurkool.
  • Slik tijdens deze donkere dagen extra vitamine D3 Door afwezigheid van de zon maken we deze maanden geen vitamine D aan via de huid. Dat zal dus alleen uit onze voeding moeten komen en dat is best lastig. Het kan geen kwaad dit tijdens de herfst en winter periode aan te vullen.
  • Merk je dat je moe bent, beweeg dan op een lager niveau maar stop niet! Ben je gewend een buitensport te doen maar laat het weer het niet toe, zoek dan een activiteit die je binnen kunt doen. Fitness, yoga, pilates, zwemmen, squash. Er zijn vele mogelijkheden. Sport en bewegen zijn een zeer belangrijk onderdeel van gezond zijn en houden je weerstand op peil.
  • Ontspan. Om op te laden moet je af en toe even lekker niets doen. Wat is er fijner dan op een koude regenachtige dag jezelf op de bank te nestelen met een heerlijke kop geurige Chai thee, onder een zachte, warme deken? Kijk een film of lees een boek dat u al zo lang wilde maar steeds niet aan toe kwam.
  • Je hebt vast al gemerkt dat je deze dagen meer slaap nodig hebt. Dat klopt. Je bioritme reageert op de kortere en donkerder dagen. Ga eerder naar bed en sta eerder op.Leef op het ritme van het licht en pas je, voor zover mogelijk, aan aan het ritme van de natuur. Dat is het beste voor je immuunsysteem en zorgt voor behoud van kracht en energie.
Bel me terug
Geef uw telefoonnummer door en wij bellen u terug