Bewegen voor of na je ontbijt?

Nuchter bewegen
Je stapt uit bed en het eerste wat jij doet is een boterham pakken. Als je dit niet doet val je om. Zo rond 10 uur moet je een tussendoortje want de concentratie is 0,0.

Bij het koffieapparaat vertelt je collega dat hij net een fikse wandeling heeft gemaakt en nu pas zijn eerste maaltijd pakt. 'Niet mogelijk!' 'Ik val dan om!', roep jij. En dan heb je het nog niet eens gehad over bewegen op nuchtere maag. Met nuchter bewegen bedoel ik een flinke wandeling of work-out 12 uur na je laatste maaltijd.

Voor sommige mensen niet denkbaar! En we hebben ook van onze ouders geleerd te ontbijten. Je hebt voldoende energie nodig voor school! De motor moet branden. Dit klopt...Maar een oververhitte motor is iets anders.

Wat doe jij: tank jij je auto als de tank bijna leeg is of als hij nog bijna vol is? En hoe lang kan jouw auto nog rijden als hij op 0 staat? Probeer dat maar niet uit, maar ik heb vernomen dat je nog wel even door kan rijden. Er is nog wat reserve zeg maar.

Zie ons lichaam eens als auto. Wij hebben net getankt en hoppa daar gaat weer een beetje benzine bij. Zie suiker als benzine. De insuline moet steeds aan de gang om de suiker de tank in te krijgen. Best belastend.

Of je echte honger kent? Ja, je kent trek. Maar dat is een niet echt hongergevoel. Dit komt door de pieken en dalen van de bloedsuiker. Op het moment van de daling ga je weer denken dat je eten nodig hebt. Je voegt weer eten toe en hij piekt sky high. Je bloedsuikerspiegel moet dus constant een intervaltraining doen. Hoe lang doen wij dit? Zo 45 minuten en dan ben je wel klaar met het gehuppel en gespring. Je bloedsuikerspiegel doet dit dus constant.

Doodvermoeiend!

 

En hoe vaker je eet hoe meer je lichaam gaat vragen. Het raakt in paniek als de consequente aanvoer er niet is. Je gaat trillen, slechter concentreren en je wordt kortaf. Je eet wat en je bloedsuikerspiegel is weer even blij. Een constante cirkel dus. En een afhankelijk makende cirkel. Wij maken ons afhankelijk van de constante toevoer van suikers, terwijl er dus nog een reservesysteem is: de vetverbranding.

 

Hoe werkt het dan?
Waar het probleem zit is het feit dat ons lichaam niet meer snapt dat er nog een reservesysteem is. Onze vetreserves. Ja, we maken deze wel maar verbruiken ze niet.

Dit komt voor een deel omdat wij constant suiker eten. Dan moet dus de insuline vrij komen om de suiker de cel in te krijgen. Dit kan pas als de insuline zich aan de lichaamscel koppelt. Hoe meer we snelle koolhydraten eten, hoe meer insuline er moet komen. Anders ga je wel heel gevaarlijke pieken krijgen. De alvleesklier moet dus hard aan het werk! Want naast insuline moeten er ook spijsverteringsenzymen en bicarbonaat gemaakt worden. De alvleesklier heeft het dus maar zwaar met al die vele keren eten.

Klachten als vermoeidheid, duizelig, trillen, kort lontje en zelfs boos worden zijn een gevolg. De hersenen krijgen namelijk een energietekort omdat de glucose steeds moeilijker uit het bloed opgenomen wordt. Dit komt omdat je lichaam insulineresistent aan het worden is. Door een overbelast systeem trekt je lichaam het niet en gaat dus alles richting de vetcellen. Dat is maar goed ook want als suiker in het bloed blijft heb je een groot probleem! Maar zolang er namelijk insuline in het lichaam zit verbrand het lichaam geen vet. Nu heb je soms geluk dat je genetisch wat meer aangelegd bent om vetten te verbranden. Dan heb je geluk:).

En dan hebben we nog de pech in dit geval dat insuline een verzadigingshormoon is. Als de bloedsuiker sterk schommelt omdat de alvleesklier overbelast is (insulineresistent), voel je niet meer dat je vol zit. Insuline kan dit signaal niet meer doorgeven. Dus moeten we er voor zorgen dat we weer gevoelig worden voor insuline.

Stel nu eens voor dat wij ons lichaam weer gaan leren vetten te verbranden voor energie. En niet alleen suikers. Wat zou er dan gebeuren denk je? Juist, afvallen, minder moe, fitter en ga zo maar door. Als ik dan terug kom op bewegen: er moet eigenlijk 3 uur tussen de maaltijd en een actieve sport zitten. Logisch als we er over nadenken. Het lichaam moet namelijk zijn energie verdelen. En als de energie ineens naar de spieren gaat zal de spijsvertering op een laag pitje gaan. Dus je kunt zo zes keer per week sporten en gezond eten: als dit niet goed op elkaar afgestemd is zal de effectiviteit omlaag gaan.

 

Ontbijten
Ik krijg dus vaak de vraag: is ontbijten nodig? Mijn antwoord is dan altijd als volgend. Voor een gezond lichaam is ontbijten niet nodig. Een gezond lichaam is niet enkel afhankelijk van koolhydraten. Dus als je denkt zomaar even niet te gaan ontbijten of maar 3x per dag te eten is dat niet! Een lichaam wat in 'nood' verkeert (laaggradige ontstekingen, hormonen uit balans, stress etc) kan niet zomaar 1,2,3 een switch maken. Wat niet betekent dat je niet naar de oplossing op zoek kan gaan!

Maar als we dan even kijken naar eten op zich, eten wij vaak ook terwijl wij geen honger hebben. Als je geen honger hebt wordt er veel minder maagzuur aangemaakt, vertering slechter, opnames slechter slechter immuunsysteem en ga zo maar door. En dan heb je weer energie (dus suiker) nodig om weer fit te worden.

Als we deze cirkel kunnen doorbreken zul je merken dat wij ons lichaam kunnen leren koolhydraten te maken uit de vetreserves en je dus best wat langer zonder eten.

Als we dan ook nog een de pas erin gaan zetten voordat we eten, gaan we ook via deze manier ons lichaam weer leren dit reservemechanisme aan te zetten. We gaan ons lichaam dan weer leren dat wij op zoek moeten naar eten. Niet letterlijk maar we leren het lichaam wel dat we even zonder eten kunnen en toch kunnen bewegen. Het lichaam is een mooi mechanisme en de natuur heeft gezorgd dat wij kunnen overleven. Enkel door onze maatschappij is die dit een beetje verleerd.

Wist je dat wij momenteel gemiddeld voor 40 dagen vetreserves hebben om dagelijks een marathon te lopen? Niet dat we nu 40 dagen niet moeten eten he:). Onze spieren en lever hebben een opslagplaats voor koolhydraten, in de vorm van glycogeen. Maar deze is niet oneindig. Als dit mechanisme vol zit gaat het overschot richting vet. Doordat wij zoveel eten maken wij deze voorraad nooit op. Sterker we vullen het aan.

Maar ik vertelde dat het lichaam een mooi mechanisme is! En er dus een resetknop is. Door goed te gaan eten, niet te vaak en ook nuchter te bewegen ga je aan die resetknop draaien. Door nuchter te bewegen gaat je de lever glucose halen uit de vetten. En jippie! Dat is eigenlijk een eerste functie van dit mooie orgaan. Maar ja, als we een functie niet hoeven te gebruiken gaat ook de lever lui worden en wordt verbranden steeds lastiger. 

 

Beweging
Dus hop in beweging! Want als spieren samentrekken kunnen we glucose opnemen zonder insuline. Dit kunnen we trainen! De eerste stap is vaak dus al (mits er geen andere problemen zijn) om na minimaal 12 uur niet eten te gaan wandelen. Je spieren hebben geen directe suikers beschikbaar en je lichaam gaat leren om de vetreserves aan te spreken.

Je lichaam gaat weer begrijpen zich aan te passen in nood en is veel sterker om prestaties te halen. Zowel fysiek als mentaal!

Je moet het zo zien: alles wat je doet of eet kost energie. Als je dus net voor een training gaat eten zal de energie verdeelt moeten worden tussen spijsvertering en spieren en dit betekent dus minder resultaat.
 

Dus....

Ga dus lekker bewegen (sowieso). Ga kijken of het lukt of dit op nuchtere maag lukt, ga je maaltijden beperken naar 3x per dag, ga kijken wat je eet en hoe voedzaam en vooral geniet ervan! Dan zul je zien dat je energielevel lekker omhoog knalt!

Lukt het je niet en heb je heel veel behoeften aan meerdere keren per dag eten of weet je niet goed wat je moet eten? Laat het Anka weten, zij kan je helpen. Neem contact met haar op.

 

Bel me terug
Geef uw telefoonnummer door en wij bellen u terug