Cardio- of krachttraining om gewicht te verliezen

Je wilt afvallen, maar welke vorm van training werkt dan het beste, cardio of krachttraining? Een vraag die vaak gesteld wordt. Belangrijk is om eerst te weten wat cardio- en krachttraining zijn.

 

Cardiotraining
Cardio is een afkorting van cardiovasculair. Dit heeft betrekking op het cardiovasculaire systeem (hart en bloedvaten). Tijdens een cardiotraining laat je je hartslag stijgen. Dit heeft op de lange termijn een positief effect op het cardiovasculaire systeem. Hierdoor krijgen spieren en organen meer zuurstof, dit zorgt voor een betere ‘conditie’ en gezondheid. Bovendien verbruik je meer energie (calorieën) bij een hogere hartslag. Dat bevordert de vetverbranding. En dat is wat je wilt, toch? Voorbeelden van cardiotraining zijn fietsen, hardlopen of roeien.

 

Krachttraining
Met krachttraining bedoelen we vaak training met het doel om sterker te worden. Je spiermassa en/of spieruithoudingsvermogen vergroten. Daarnaast kan krachttraining ervoor zorgen dat spiermassa behouden blijft tijdens het afvallen. Krachttraining kun je doen met gewichten of met het eigen lichaamsgewicht.

 

 

Welke van de twee is nu beter?
We zetten wat feiten op een rij:

Tijdens een cardiotraining verbrand je meer calorieën dan tijdens een krachttraining.
Cardiotraining doet eigenlijk weinig voor je spieren in tegenstelling tot krachttraining.
Tijdens een krachttrainingssessie belast je je spieren meer. Deze herstellen na je training, en daarvoor zijn calorieën nodig.
Bovendien zijn spieren actief weefsel in tegenstelling tot lichaamsvet. Actief weefsel (spier) verbruikt meer calorieën dan vet, ook als je thuis aan het Netflixen bent.

 

Een simpele spelregel om te weten wanneer je wilt afvallen: verbrand meer calorieën dan dat je binnenkrijgt. Dit kun je doen door minder calorieën te eten, of meer calorieën te verbranden. Het gewenste resultaat haal je vaak met een combinatie van beiden.

 

Vet verliezen
Verlies je veel gewicht dan is het wel van belang dat dit een afname van je vet is en niet van je spiermassa. Cardiotraining zorgt voor extra verbranding van calorieën en krachttraining zorgt dat je spiermassa op peil blijft of zelfs vergroot. Dit weefsel verbruikt ook na je training calorieën.

 

Jouw persoonlijke situatie
Het antwoord op de vraag 'Welke training werkt het beste als je wilt afvallen?'. Een combinatie van beiden, toegespitst op jouw persoonlijke situatie. Kun jij wel wat hulp gebruiken? Neem contact op en maak een afspraak voor een proefles.

Wil je meer weten over kracht- en duurtraining? Lees dan dit artikel over de voordelen van beide trainingen.

Bel me terug
Geef uw telefoonnummer door en wij bellen u terug