Fit en gezond oud worden!

Fit en gezond oud(er) worden? Dat willen we allemaal! Want wie wil nu niet lang zelfstandig blijven wonen en voldoende energie en conditie hebben om leuke dingen te doen met de (klein)kinderen?

Sommige mankementen heb je helaas niet helemaal in de hand. Gelukkig is er wel heel veel wat je zelf kunt doen om gezond en fit oud(er) te worden! Voldoende beweging is daarbij essentieel. Ons lichaam hebben we om te bewegen. Vroeger was dit geen probleem en kregen we tijdens ons dagelijkse werk al veel lichaamsbeweging. Tegenwoordig is veel van dit lichamelijke werk vervangen door machines. We zitten steeds vaker en hebben daardoor gemakkelijk te weinig lichaamsbeweging. Of je nu jong of oud bent, te veel zitten is voor niemand goed. Om je bewust te maken van voldoende beweging, zijn er beweegrichtlijnen:

  • Doe minstens 150 minuten per week aan matig intensieve inspanning. Verspreid dit over diverse dagen. Meer, intensievere en langere je beweging/training geeft extra gezondheidsvoordelen. 
  • Doe minstens 2 maal per week spier- en botversterkende oefeningen en/of activiteiten. 
  • Voor ‘senioren’ (50+) is het belangrijk om dagelijks balansoefeningen te doen. 
  • Voorkom veel en langdurig stil zitten, sta ieder uur op en blijf 5 minuten bewegen.


Dagelijks voldoende bewegen
Begin met kleine veranderingen. Pak de trap in plaats van de lift, laat wat vaker de auto staan en pak de fiets of ga wandelen. 


Word sterker en blijf fit – enkele oefeningen

Spierversterkende oefeningen zorgen ervoor dat je zo lang mogelijk zelf allerlei activiteiten kunt doen. Denk aan de was ophangen, stofzuigen, autorijden, traplopen, fietsen, tuinieren of spelen met je (klein)kinderen. Doe daarom minimaal 2x per week krachttraining om je spieren sterk te houden.  

Botversterkende oefeningen verlagen de kans op botbreuken. Zorg daarom voor een actieve levensstijl. Neem de trap en niet de lift en ga iedere dag een stukje wandelen, fietsen of zwemmen. 

Balansoefeningen verlagen de kans op vallen. Deze oefeningen kun je ook prima thuis doen. Ga op één been staan tijdens het tandenpoetsen. Zit je en wil je gaan staan? Sta dan op één been op. Raap iets van de grond en sta daarbij op één been of zak door je knie op één been. 

Voordelen van bewegen
Regelmatig bewegen is goed voor iedereen. Zo verlaagt een goede conditie bijvoorbeeld het risico op hart- en vaatziekten. Bovendien is bewegen ook goed voor je hersenen, concentratievermogen en geheugen. En voor je sociale contacten. Vooral ouderen kunnen zich gemakkelijk eenzaam voelen. Ga daarom regelmatig de deur uit om te wandelen met vrienden. Of ga in een groepsverband sporten met andere leeftijdsgenoten. Een goede en gezellige stok achter de deur om voldoende te bewegen! 

Train ook mee!
Iedere donderdagavond is er bij CK Active seniorentraining van 17.30 -18.30 uur. Je bent welkom om een keer aan te sluiten en te ervaren of dit wat voor jou is. Tijdens de training is er aandacht voor kracht, balans en conditie en natuurlijk het sociale aspect.

Bel me terug
Geef uw telefoonnummer door en wij bellen u terug