Functionele training met de Aquabag

 

Om te begrijpen wat functionele training precies is moeten we 2 dingen goed begrijpen. Het doel en de omgeving. De hoofdreden voor ons om te bewegen is het bereiken van een specifiek doel, bijvoorbeeld het lopen van punt A naar punt B. Ten tweede worden deze beweging aangepast op de omgeving waar we ons in begeven. Dus eigenlijk zouden functionele trainingen een afwisselende/onverwachte omgeving bevatten en doelgericht zijn. 
 

Als mensen het hebben over stabiliteit/evenwicht training gaat het al snel over oefeningen op een onstabiele ondergrond zoals een bosuball. Vaak wordt beweerd dat je hiermee je proprioceptieve systeem (bewegingsreflexen) verbeterd. Je lichaam registreert lengteveranderingen en deze signalen worden naar je zenuwstelsel gestuurd en zonder dat je hierbij nadenkt past je lichaam zich aan waardoor je je balans behoudt. 
 

Echter in de praktijk blijkt dat dit minder effectief is dan wij denken. In de praktijk bevind je je zelden op een instabiele ondergrond, wel krijg je vaak de maken met een onstabiele belasting. Bij deze vorm van training heeft je lichaam minder tijd om te reageren op de verschillende situaties. 
 

Stabiliteit door instabiliteit

In situaties met veel onverwachte krachten gebruikt je lichaam automatisch co-contracties. Dit houdt in dat je lichaam automatisch bepaalde spieren aanspant om deze krachten op te vangen. Dit proces is te trainen door hier een overload op toe te passen. Hiermee wordt bedoeld dat dit verbeterd als je regelmatig traint met grotere onverwachte krachten dan dat je gewent bent. Je stabiliteit zal dus in het dagelijks leven verbeteren als je regelmatig met onstabiele krachten traint.
 

Onstabiele ondergrond of onstabiele ‘load’

Maar gebruik je dan een onstabiele ondergrond of gebruik je een onstabiele weerstand zoals aquabags. In het dagelijks leven komt het veel vaker voor dat de ‘load’ onstabiel is dan dat je ondergrond onstabiel is. Bijvoorbeeld het krijgen van een schouderduw, het dragen van een boodschappentas met flessen water of het dragen van een gevulde gieter. Maar zelden bevind je je op een onstabiele ondergrond. Deze vorm van training is wel erg effectief voor bijvoorbeeld snowboarders en surfers maar is niet echt relevant voor het dagelijks leven of sporten zoals voetbal. 
 

Om een verbetering te laten plaatsvinden moet je je lichaam laten weten dat dit nodig is. Dit is te bereiken door oefening uit te voeren met een aquabag. Het continu verplaatsende gewicht simuleert onverwachte krachten. Oefeningen zoals een lunge worden nu lastiger en belasten het lichaam op een andere wijze dan normaal. Tijdens deze training bereidt je jezelf voor op de onverwachte krachten van het dagelijkse leven. 

Bel me terug
Geef uw telefoonnummer door en wij bellen u terug