Kracht- of duurtraining? De voordelen op een rij.

Je wilt afvallen in kilo’s en centimeters, meer conditie opbouwen, sterker en fitter worden. Misschien droom je wel van een gespierd lichaam met blokjes. Wat voor training past bij jouw doelen? Kracht-, duurtraining of een combinatie? Is er een ‘beste’ keuze en wat zijn voordelen van deze vormen van training? 

Voordelen van krachttraining
1. Sneller metabolisme. Door krachttraining verbrand je meer energie. Wanneer je aan krachttraining doet, bouw je relatief veel spierweefsel op. Spierweefsel is ontzettend actief in je lichaam. Daardoor verbrand je de hele dag door calorieën. Dit is één van de redenen waarom men krachttraining aanraadt wanneer iemand wil afvallen.  
2. Betere hormoonbalans. Krachttraining is één van de activiteiten die de hormonen stimuleert. Twee van die hormonen zijn testosteron en het groeihormoon. De laatste zorgt voor meer spiergroei. Bovendien helpt krachttraining ook tegen een cortisol- en oestrogeenoverschot.
3. Krachttraining verbetert de insuline gevoeligheid. Dit houdt simpelweg in dat je cellen beter reageren op het hormoon insuline. Je hoeft er dus minder van aan te maken om evenveel glucose uit het bloed op te kunnen nemen. 
4. Betere lichaamshouding. Door middel van krachttraining ga je beter staan en zitten. Dit komt omdat de spieren in je rug, buik en schouders beter getraind zijn. Daardoor neem je automatisch een betere houding aan.
5. Betere ontwikkeling van spieren en pezen. Krachttraining zorgt er deels voor dat je lichaam flexibeler (leniger) is. De kans op blessures neemt af. 
6. Sterkere botten. Misschien sta je er nu nog niet zo bij stil. Maar op latere leeftijd heb je hier zeker profijt van. Door krachttraining wordt je botdichtheid groter. De kans op botbreuken neemt hierdoor af.
7. Gezondere hart- en bloedvaten. Met krachttraining, train je de conditie van het hart en het verlaagt de bloeddruk. Daarmee verklein je de kans op hart- en vaatziekten. 

Voordelen van duurtraining
1. Verbetering van het cardiovasculaire systeem (hart- en vaatstelsel). Verkleint de kans op hart- en vaatziekten. Het hart is beter getraind. 
2. Energiestofwisseling verbeterd. Duurtraining heeft een positief effect op de energiestofwisseling. 
3. Vergroot je VO2max. Dit is je maximale zuurstofopname. En het leert het lichaam efficiënter omgaan met het benutten van zuurstof. 
4. Zorgt voor een beter uithoudingsvermogen. Mentaal en fysiek. 
5. Ook zorgt duursport voor een betere en diepere slaap. 
6. Sporthart. Tijdens het beoefenen van duurtraining ontwikkel je een sporthart. Dit houdt in dat je een lagere bloeddruk hebt, lagere hartfrequentie en lager cholesterolgehalte. Dit vermindert de kans op hart en vaatziekten. 
7. Ouder worden. Beoefen je regelmatig (2 tot 3 keer per week) en intensief een duursport, dan zijn de voortuizichten op lange termijn gunstig. Mensen die aan duursport doen, leven gemiddeld 5 tot 6 jaar langer ten op zichte van leeftijdgenoten.  

Afhankelijk van jouw doelstelling kies je, samen met je personal trainer, voor een vorm van training of een combinatie.

Bel me terug
Geef uw telefoonnummer door en wij bellen u terug