Lekker en gezond barbecueën

De zomer is begonnen, lekker naar het strand, een festival en natuurlijk regelmatig een gezellige barbecue. Ontspannend en hartstikke leuk al die barbecues… en om die redenen ook belangrijk om te blijven doen! Maar liever wil je jouw ‘summer body’ waar je zo hard voor hebt gewerkt niet in één zomer kwijt. Daarom zetten wij wat tips en tricks op een rij voor een lekkere én gezonde barbecue! Voor als je die zelf verzorgt of bij een ander op visite bent.


Vlees en vis
Wil je wat calorieën besparen kies dan voor mager vlees. Bijvoorbeeld kip, kalkoenfilet, biefstuk of runderlapjes. Marineer zelf je vlees met (verse) kruiden en oliën. En probeer met name de bewerkte vleessoorten te mijden. 

Daarnaast is vis een goede optie. Denk aan zalm, zwaardvis aan een spies, garnalen en scampi’s of pakketjes gevuld met forel of zeebaars, groenten en kruiden. 


Voor er bij
Voordat je begint met barbecueën heb je vaak al trek. Ook als je tussendoor wacht op het volgende stukje vlees of vis. Stokbrood is dan een makkelijke vuller. Sla het stokbrood eens over en vervang dit door andere bijgerechten. Enkele makkelijke en gezonde variaties:

  • Een groentespies is lekker en gezond! Maak een spies met paprika, champignons, ui paprika en courgette.
  • Of kies voor een frisse salade met bijvoorbeeld ijsbergsla, komkommer, tomaatjes, pijnboompitten en wat olijven. 
  • Wil je een zoete variant? Dan zijn fruitspiesje een uitkomst. Maak bijvoorbeeld fruitspiezen met aardbeien, ananas, banaan en druiven.


Sausjes en dressings
Je vlees, vis of salade wordt extra lekker met een sausje of dressing. Helaas zitten in de kant en klare sauzen vaak veel suikers en ze zijn hoog in calorieën. Een sausje of dressing maak je ook snel zelf: 

  • Guacamole: Mix of prak de avocado tot een gladde saus. Voeg voor extra smaak 1 teentje knoflook, een klein sjalotje, een beetje limoensap, 1 rijpe tomaat en een snufje peper en zout toe. Wil je een pittige variant? Voeg er dan een beetje verse rode peper aan toe. 
  • Een frisse yoghurtsaus: Voeg aan de yoghurt wat knoflook toe en wat uitgelekte fijne stukjes komkommer. Of kies voor een variant met knoflook, verse kruiden en wat mosterd of pesto. Ook lekker voor door de salade. 

Heb je echt geen zin om zelf een sausje te maken. Kies dan voor een light variant zoals halva- of yogonaise.  


Drankjes
Het lekkerste bij een barbecue is natuurlijk een biertje of een wijntje. Maar helaas bevatten alcoholische dranken veel calorieën en suikers. 

  • Maak een grote karaf water en voeg voor extra smaak citroen, limoen en munt toe. Of maak een variant met komkommer, aardbeien en/of frambozen. 
  • Wil je toch echt niet je alcoholische drankjes laten staan? Wissel dan af met water. Of kies alsnog de 0.0 % variant van je biertje. 


Nog wat extra tips

  • Eet in een rustig tempo. Wanneer je langzamer eet, geeft je lichaam eerder een seintje dat je verzadigd bent, ‘vol’ zit. Je voorkomt  zo ook tussendoor snoepen en je eet uiteindelijk minder. 
  • Pak een kleiner bord. We zijn vaak geneigd om ons bord ‘vol’ te scheppen. Wanneer je een kleiner bord gebruikt, eet je automatisch minder. 
  • Kies voor verse producten, geen kant en klaar of lang houdbaar. 


Tot slot, geniet van de barbecue en wanneer je dit doet met mate(n) komt het helemaal goed!

Bel me terug
Geef uw telefoonnummer door en wij bellen u terug