Plan de c(h)ampagne!

December staat bijna voor de deur... Leuk! En vaak een lastige maand om gezond te eten. Want de verleidingen om te snoepen zijn overal en zie er dan maar eens niet aan toe te geven. Gezond december doorkomen is met een beetje hulp voor iedereen haalbaar! Daarom geven wij 5 tips voor je plan de c(h)ampagne om fit het jaar af te sluiten.

 

1. Zorg voor voldoende beweging
De zomer is voorbij en de dagen worden korter en kouder. Dat brengt gezelligheid met zich mee, maar zorgt er ook voor dat we binnen blijven en minder bewegen. Hierdoor verbrand je minder calorieën en kom je wellicht sneller in gewicht aan. Sporten ‘s avonds in de kou is niet aantrekkelijk, beweeg daarom meer overdag. Je hoeft echt niet helemaal los te gaan in de sportschool. 30 Minuten per dag rustig fietsen of wandelen zorgt ook al voor een positief effect. Doe dit onbewust door bijvoorbeeld: te fietsen naar je werk, lopend boodschappen te doen, maak een wandeling tijdens je pauze en neem wat vaker de trap in plaats van de lift. 

 

2. Eet niet vaker dan nodig is
Pepernoten, kerststol, speculaas, chocoladeletters, oliebollen. HEERLIJK! Het is niet aan te slepen in december. Ben je een snoeper, dan is het lastig om weerstand te bieden aan deze verleiding. Toch is het mogelijk! Probeer na te gaan wat voor soort trek je hebt wanneer iemand je iets lekkers aanbiedt. Misschien heb je last van ‘ooghonger’, je krijgt dan trek als je eten ziet. Heb je het idee dat je daar gevoelig voor bent, ben je er dan bewust van. Je laat sneller ongezonde hapjes liggen en zo voorkom je dat je onnodig calorieën binnen krijgt. En zet dus al je snoepgoed lekker achterin de kast ;-). En wil je dan toch graag wat lekkers snoepen, maak dan eens één van deze recepten.

 

3. Eigen regie
Kerstborrels en -diners op je werk of met vrienden en familie. Je agenda staat er vol mee! Logisch dat je op die momenten net wat ongezonder eet dan je normaal gesproken doet. Houd daar rekening mee tijdens de andere ‘eetmomenten’ op die dagen. En bedenk voordat je naar een borrel of diner gaat over hoe jij de avond voor je ziet en wat je ongeveer wilt eten en drinken. En eet je de dagen die je wel thuis bent zo gezond mogelijk, dan blijft de ‘schade’ vaak beperkt en kun je gezond en gezellig december beleven!

 

4. Let op koolhydraten en suikers
Met al die heerlijke diners en borrels krijg je gemakkelijk veel onnodige suikers en koolhydraten binnen. Een gezonde maaltijd bestaat uit veel groente, voldoende eiwitten, een kleine portie koolhydraten en dit alles aangevuld met wat gezonde vetten. Denk daar bijvoorbeeld aan tijdens het gourmetten of wanneer je in een restaurant een keuzemenu hebt. Als je genoeg groente eet ben je sneller verzadigd en eet je minder ongezonde dingen. 


5. Geniet!
Het allerbelangrijkste is dat je tijdens de decembermaand geniet! Zoek naar een manier die voor jou werkt en die je ook vol kunt houden. Kijk vooraf wanneer er etentjes zijn en probeer per week een plan te maken. In dit plan denk je na over je beweegmomenten en dagen dat je niet snoept en gezond eet. Plan dit ook in, net als je etentjes, dat helpt je bij het volhouden.

 

Wij zijn heel benieuwd naar jouw plan de c(h)ampagne! En heb je hulp nodig met je plan, we denken graag met je mee. 

 

Geniet van de decembermaand, daar proosten wij op. 

 

Bel me terug
Geef uw telefoonnummer door en wij bellen u terug