Sportvasten de conclusie

Vol goede moed startten wij met het testen Sportvasten. We wilden graag te weten komen wat dit programma doet, of het goed vol te houden is en of dit iets is waar we meer mee willen doen.


Hoe ziet het complete programma van 10 dagen eruit? De eerste 3 dagen bouw je af in voeding, vervolgens heb je 1-3 ‘vasten’ dagen en tot slot ga je 4 dagen opbouwen in voeding. Ook sport je iedere dag 30 minuten. 


De afbouwdagen hadden de verwachtte afname in gewicht en vetpercentage. Wel werd het met de dag zwaarder. Je lichaam wordt met sportvasten gedwongen een switch te maken van suiker- naar vetverbranding. Dat merk je lichamelijk en mentaal. Wanneer de switch eenmaal gemaakt is, kun je weer gaan opbouwen. Dit test je met je urine. Iedere dag doe je een plastest, kleurt deze paars door de ketonen in je urine dan heeft je lichaam de switch gemaakt en kun je starten met het opbouwen van je voeding. Als je het zo leest, lijkt sportvasten simpel. Dat is het niet. Als trainer en ervaringsdeskundige deelt Koen hieronder zijn conclusie.
 

  • Door het sportvasten krijgt je lichaam minder energie binnen en gaat je lichaam over op een vetverbranding. Je verliest hierdoor gewicht door vet- maar ook door vocht- en spierafname. 
  • Tijdens het sportvasten gebruik je supplementen van fittergy die helpen bij het maken van de switch. Ook moet je die 10-daagse voedingsrichtlijnen volgen, bij deze voedingsrichtlijnen heb ik als sportprofessional wel mijn twijfels.  
  • Iedereen reageert anders op sportvasten, lichamelijk en mentaal. De afbouw- en vastendagen in combinatie met vruchtensap en dagelijks 20-30 minuten intensief sporten eisen lichamelijk en mentaal erg veel. 
  • Sportvasten doe je niet even, het is een zwaar programma ook voor een geoefende sporter. Weet vooraf waar je aan begint en laat je voorlichten en adviseren.
  • Goede begeleiding is naar mijn mening vereist. Je choqueert met sportvasten je lichaam. Logisch dat je daar ook lichamelijke ongemakken door ervaart. Het is belangrijk dat je daar begeleiding bij krijgt en met vragen bij een expert terecht kan. Deze begeleiding is al belangrijk bij de keuze om wel of niet te gaan sportvasten. Sportvasten is niet voor iedereen een geschikte methode.
  • Een kuur als sportvasten maakt je bewust van het feit dat voeding een belangrijke factor is bij het behalen van je doelen. In mijn ogen zijn er veel andere mogelijkheden om met voeding en beweging je doelen te behalen.


Persoonlijk advies
Loop je vast met sporten, kom je niet verder in je prestaties of raak je die laatste kilo’s niet kwijt? Wij helpen je graag verder. Met onze specialisten op het gebied van Personal Training en Leefstijl & Voeding bekijken wij samen met jou wat bij jou past om jouw doelen te bereiken. Iedereen is immers uniek!

Bel me terug
Geef uw telefoonnummer door en wij bellen u terug