Tips voor een gezonde leefstijl

Herken jij dat? Je slaat een tijdschrift open en daar is dan eindelijk de wonderpil! Of je buurvrouw zegt een boekje thuis te hebben. Als je dat volgt ben je zo 10 kilo kwijt. Alleen als jij er mee start gebeurt en niet veel….Hoe kan dat nu? 

Het antwoord: een snelle oplossing is er niet!


Een dieet bestaat gewoonweg niet. Vaak is het een tijdelijke oplossing die gebaseerd is op een korte motivatie. Op het moment dat je op je streefgewicht bent, komt vaak alles er weer aan. Inclusief een bonus:). Ik zeg altijd: een nieuwe leefstijl moet je zien als het updaten van je laptop, met allerlei mappen met bestanden erin. Het moet op je harde schijf staan. Het moet herkenbaar en vindbaar zijn. Dat betekent dat oude gegevens van de schijf gewist moeten worden. Zoal gewoontes en emoties m.b.t eten en rituelen. En dat kan lastig zijn. Want voeding is een onderdeel van ons. Het maakt wie je bent en wat je doet.

 

Heb ik dan de oplossing om eindelijk dat kangeroebuideltje (zo noem ik mijn randje om mijn buik maar, omdat dat wel een stukje liever staat), weg te krijgen. Nee, ook ik heb de oplossing niet! Wel een antwoord:

Iedereen en dan ook iedereen is anders! Iedereen heeft iets anders nodig. En in ieder lichaam werkt het anders. Waar ik bij de ene inzet op de hormonen zet ik bij de andere weer in op het herstel van de darmen. En ook daarmee heb ik niet de klinkklare oplossing. Want iedereen is anders, alle tandwielen horen goed te lopen in een lichaam, de stress moet niet te groot zijn, het voedingspatroon moet zo in elkaar zitten dat je lichaam hier goed op reageert en naar de beweging moet gekeken worden. Vaak zie ik dat het gevolg wordt aangepakt en niet de oorzaak. Of je nu wilt afvallen of aankomen, meer energie wilt hebben of niet zoveel pijn in je lichaam...alles heeft met elkaar te maken. En ja, daar hoort rust en stabiliteit bij. Rome is ook niet in 1 dag gebouwd:).

 

7 tips
Maar goed, ook al heb ik zo ook niet de oplossing (anders was ik echt megarijk geweest!): hier wat tools die in mijn ogen echt beter voor je zijn. Is het niet om het afvallen, dan is het wel voor je gezondheid.

  • Stop met lijnen en start met eten. Geen dieet maar een gezond voedingspatroon, maakt het tot een leefstijl. Daarbij moet je weten dat een jojo-leven niet alleen slecht is voor je zelfvertrouwen maar ook voor je gezondheid. Dus stop met een dieet. Ga zorgen dat je je lichaam gaat voeden en niet vullen!
  • Calorieën zijn geen afvalmiddel wel een manier om controle te vinden. Weet dat 1500 calorieën drop ook calorieën zijn. Vaak zie ik een soort van fobie van deze enge calorietjes. De kunst zit hem in het voeden. Als je dit goed doet, voel je ook wanneer je verzadigd bent of niet. Je eet wanneer je moet eten. Zolang je dus 1500 kcal ongezonde spullen naar binnen werkt, gaat je lichaam dit alles niet opnemen en verteren. Ga op een natuurlijke manier eten en ga zelf aanvoelen of je verzadigd bent of niet. Maar dan niet zo verzadigd gevoel als met snoep of fast-food. Echt je merkt het verschil. Zeker ook aan je gewicht!
  • Stop met vetarm eten, suikers en snelle koolhydraten. Zorg voor een goede koolhydraten, vetten en eiwitten. Als je de juiste koolhydraten en vetten eet i.c.m. voldoende eiwitten gaat je lichaam een goed verzadigend gevoel krijgen. Daarnaast is het nodig voor je hormoonproductie en voeding voor je cellen. Kies voor de langzaam opneembare koolhydraten en de juiste vetten. Echt je merkt meteen het verschil!
  • Zorg voor rust. Als je constant doorgaat, gaat je lichaam dit zien als stress en dat zorgt voor productie van cortisol. Train op de goede manier en het liefste onder begeleiding. Urenlang op de loopband is dus niet nodig! Rustig wandelen of fietsen is prima, maar gooi je hartslag niet alleen maar de lucht in. Ga samen met je  trainer kijken welke training bij jou past. Iedereen is anders gebouwd en heeft andere behoeften.
  • Stop met de lightproducten en eet puur natuur. Geloof mij: dat is het beste!
  • Ga kijken of je lichaam wel in balans is. Je lichaam vertelt je hoe het werkelijk met je gaat. Zijn je darmen, lever, nieren etc in balans? Hoe is het met je stoelgang en stofwisseling? Dit alles zorgt ervoor of jij afvalt of juist niet. Als je lichaam keihard moet werken om in balans te blijven, gaat afvallen al helemaal niet lukken! Je lichaam is een machine en al de tandwielen moeten rondlopen. En wist je dat als je lichaam niet gezond is, je automatisch meer drang hebt naar zoet? Want je lichaam zoekt een pepmiddel! En gaat je gewicht dus ook niet de goede kant op!
  • Stop met uitstellen en de smoesjes. Jij wilt een andere leefstijl en dan hoef je niet te wachten op dat ene feestje. Je mag gewoon zondigen. Echt! Maar doe dit wel op een passende manier. Een leefstijl starten kan altijd. Er is namelijk altijd wel een reden om te zondigen. Misschien is het goed dat jij de regie over jouw lichaam krijgt, i.p.v. jouw lichaam de regie over jou! Weet dat een leefstijlverandering een traject is en niet iets wat je drie weken voor je vakantie helemaal omgedraaid kan hebben. Start gewoon met de juiste hulp zoeken en elke stap is er eentje. Stop met grote doelen. Als je langzaam die berg opgaat hou je het langer vol! Als jij iets wilt, gaat het jou lukken! Dat weet ik zeker! Oei, dit klinkt heel streng wat ik nu typ...maar misschien voor jou als onzeker persoon die denkt dat het jou niet lukt wel nodig? Ik gun het je in ieder geval van harte.


Wij staan voor je klaar
Denk jij: ‘Ik kan wel wat hulp gebruiken!’. Of wil je wat meer infomatie of van gedachten wisselen mij of één van mijn collega’s? Neem contact op, wij staan voor je klaar!

Liefs Anka 

Bel me terug
Geef uw telefoonnummer door en wij bellen u terug